Är Nybro socialdemokrater bojkottade på tidningarnas insändarsidor?

Känns frågan korkad? Sanningen är att det finns säkert ett tiotal insändare som skickats till de två tidningarna, från läsare med socialdemokratiska värderingar som inte blivit införda. Nu vet jag att tidningarna försvara sig med att de kommer så mycket insändare och alla kan inte få plats. Då kan man fråga sig hur många insändare har ”Kycklingtorparen” haft och med samma innehåll? Eller Bengt Nordström, listan kan göras lång.

Kommunalrådet Inger Rydbrink bemöter moderaterna i en insändare men den kommer inte in. Oppositionsrådet Christina Davidson har en lång insändare i bägge tidningarna. Jag sitter i kommunstyrelsen och i fullmäktige och i den egenskapen svarar jag på den insändaren. Men det svaret uteblir. Är då dessa insändare dåligt skrivna, illa formulerade eller avvikande från ämnet. Jag tror inte det. Både Inger och jag skriver nog ganska bra och korrekt, som också flera av våra partikamrater.

Så frågan kvarstår, varför bojkottar tidningarna Nybros socialdemokrater?

Nu är detta en viktig demokratifråga. Vi har ett val i september och då är det viktigt att alla röster får en chans att höras i olika medier, även på lokalplanet. Även om en tidning har en viss partifärg så begår man ett misstag om man inte låter alla röster höras. Nu verkar det ju inte spela någon roll i det här fallet, vi socialdemokrater i Nybro hörs ju inte i någon av tidningarna.

Samtidigt lever vi i en ny mediavärld och är inte så beroende av dagstidningar längre. Vi kan läsa nyheter på datorn och vi kan annonsera över nätet. Föreningarna har mailadresser och skickar kallelser den vägen i stället för dyra tidningsannonser.

Därför kan man ställa frågan till våra medlemmar, har vi någon användning för tidningar som bojkottar våra insändare? Tidningar som inte ger oss en chans att bemöta våra motståndare eller låter oss skriva om våra åsikter.

Det är dags att ställa frågan.
Hans Dahlström

INFO-utskottet