Är du gammal?

När Sven frågar sin 89 årige far hur han trivs på äldreboendet svarar han att personalen är bra, maten god och han får ta sig en sup. Efter en stunds funderande konstaterar han dock att de andra som bor här ”är väldigt gamla”. Även om inte kroppen hänger med som förr är självbilden densamma som den varit de senaste 30-40 åren. När morfar fyllde 50 fick han en silverkrycka. När hans ättlingar fyller 50 går det ut på krogen och
tar en öl och dansar till morgontimmarna. När de fyllt 70 har de inte alltid tid att vara barnvakt åt barnbarnen, de är upptagna av bussresor, kör husvagn på Norges fjällvägar, går på PRO-dans eller spela kubb. Vi tänker annorlunda och åldersgränserna är inte längre så viktiga. Pensionärer är nästan ett skällsord och i stället kallar vi oss 65+ eller seniorer. Vi vill fortsätta att vara en del av samhället. När regeringen Reinfeldt särbeskattar våra pensioner och skiljer dem från andra inkomster är det kanske inte så mycket pengarna som retar oss. Men vi har alltid betraktat pensionen som en sparad inkomst och nu gör Reinfeldt en skillnad genom att kalla pensionen för ett bidrag. Vår pension har tappat sin status i förhållande till andra inkomster och det känns kränkande. Människor håller sig friskare, medicinerna blir bättre, rullatorer och andra hjälpmedel gör människor rörligare. Cancer innebär inte längre en omedelbar dödsdom och demenssjukdomar hålls i schack med hjälp av bromsmediciner. Men sjukdomar är inte åldersrelaterade, även demens kan komma i yngre år. Vi går alltså inte in i en ny fas i livet bara för att vi passerar en viss åldersnivå. 90-åringen kan vara mer skärpt och i bättre kondition än 50-åringen. Allt beror på arv, miljö, sjukdom och liknande. Pensionär är inte ett tillstånd som talar om vilka behov en människa har eller hur en människa lever. Det är enbart ett inkomstbegrepp. Ingen är egentligen gammal, det är bara ett subjektivt begrepp som utgår från den enskilde betraktaren. Som 4-åriga Stina som tycker att 15-åriga storasyster är gammal. Men behövs då inte pensionärsorganisationerna? Självklart fyller olika intresseorganisationer en uppgift, oavsett om det är Villaföreningen, Reumatikerförbundet eller PRO. Intressegemenskapen har de, men medlemmarnas behov kan se helt olika ut. Som socialdemokrat tror jag att samhället skall garantera en trygghet där behovet finns, men samtidigt ett utrymme för varje individs egenvärde. Då spelar det ingen roll om man är fyra eller åttionio år.
Hans Dahlström 72 (S)