Andra veckan i september och musen som röt

Veckans roligaste kommentar stod vänsterns partiledarkandidat Jonas Sjöstedt för. ”Socialdemokraterna är kopian, vänstern är originalet”. Detta yttrat av ett parti som är farligt nära att åka ur riksdagen. Musen som röt. Annars rör det sig i partiledarkadern. Centern väljer den nya mauderatern och fackföreningsmotståndaren Annie Lööf. Jonas Sjöstedt är på väg att ta över vänstern. Här är det intressant då man diskuterar ett dubbelt ledarskap enligt samma mönster som miljöpartiet. Enligt vänsterns stadgar kan det också bli så att ledarskapet kan delas av två kvinnor, där emot inte av två män. Märkligt! Göran Hägglund hänger löst och inte blev det väl bättre när han svek pensionärerna. Här är ett intressant namn i Uppsalas unga kommunalråd Ebba Busch. Hon har ett förflutet i Livets Ord och representerar den kristna högern. Frågan är om slopandet av fri abort, om samkönade skall få adoptera och en position längst till höger kan få ihop väljare så det räcker över fyra procentspärren. Ärkekonservativa moderater och missnöjesröstande Sverigedemokrater kan vara målgruppen. Ser man på resten av partiledarna så har vi ju Håkan, som trots påhopp från Lena Mellin och den övriga stockholmska mediemaffian, klarar sig bra. Miljöpartiets nya språkrör, Gustaf Fridolin och Åsa Romson har lite svårare att fylla luckorna efter sina profilerade företrädare Maria Wetterstrand och Peter Eriksson. Maria Wetterstrand lämnar dessutom partiet för att stödja sin politiske make i Finland. En annan avhoppare är den mer högervridne Mikaela Valtersson, som efter att ha förlorat kampen om språkrörsposten tackade för sig. Kvar av det gamla gardet finns sedan bara den allt tröttare Fredrik Reinfeldt och skolministern Jan Björklund. Man kan fråga sig hur den sistnämnde skall hitta en ny profilfråga, när han till slut lyckats rasera hela det svenska skolsystemet.

Vi hälsar det nya apoteket välkommen

Nybro hade ett apotek och invånarna var nöjda med det. Så kom högerns privatiseringsivrare och det statliga apoteket fick flytta ut och ett privat kom i stället. Aldrig har det väl skrivits så mycket kritik över servicen som efter detta byte. Nu är dock ordningen återställd, det statliga apoteket har öppnat på andra sidan torget. Vi har fått valfriheten med två apotek, men nu skall samma antal kunder försörja två apotek. Vem betalar?. I en undersökning som gjorts visar det sig att privatiseringar av olika slag inte inneburit ökad konkurrens, bättre service eller billigare priser. I en del fall kan man se direkta försämringar som exempelvis privatiseringen av SJ och uppdelningen av verksamheter i olika bolag där effekten bara blivit att de skyller på varandra när det inte fungerar. Rena förluster har det blivit som till exempel vid försäljningen av Vin och Sprit. De franska bolaget köpte det billigt och sålde sedan delar av det vidare till Finland med en bra vinst. Något att tänka på när man lokalt motionerar om utmaningsrätt, privatiseringar och liknande. Bäst vore om vi talade klarspråk. Det handlar om ideologi. Skall medborgarna eller marknaden styra utbudet av välfärdstjänster? Skall medborgarna äga vissa verksamheter som Vattenfall eller LKAB? Skall vi sälja ut hälften av sjukvården i länet enligt centerförslag? Detta i ett län som i olika undersökningar har bland Sveriges bästa sjukvård. Varför skall man då ändra ett vinnande koncept? Privatiseringar kommer aldrig bli ett socialdemokratiskt mål.
Peter Lilja vill förändra
Så vill oppositionsrådet Peter Lilja profilera sig mot företrädaren Christina Davidson och sammankallar till presskonferenser med jämna mellanrum. Nog nödvändigt för att i fullmäktige och i andra sammanhang verkar det fortfarande vara tveksamt om vem som leder oppositionen. Var för övrigt i Varberg med Brunnen och träffade där det socialdemokratiska oppositionsrådet Jana Nilsson. Hans filosofi var att när kommunen nämndes i positiva ordalag då var han kommunalråd. Men var det något negativt var han oppositionsråd. Peter Lilja säger sig vilja ta bort icke lagstadgad verksamhet. Det är bra om vi hjälps åt, men vi kanske skall precisera lite. Skall vi stänga Jutegården och Mejeriet? Här behövs nog i så fall en konsekvensutredning. Skall vi stänga några skolor och i så fall utifrån vilka kriterier? Förhoppningsvis lägger Peter Lilja fram ett motförslag från oppositionen om hur de vill spara 20-30 miljoner., så att vi har något att diskutera.
Trist motsättning.
För övrigt noterar vi att IF Metall och LO inte är överens i avtalsrörelsen. En besvikelse som främst kommer att drabba dem med lägst löner i framför allt kvinnodominerande yrken.
För övrigt
Ulf Brunnberg säger sig vilja starta en TV-kanal speciellt för män. För detta har han utsatts för påhopp och kränkande tillmälen, speciellt för att han är en ”gammal gubbe” med fel åsikter. Jag tycker att detta är dålig stil. Jag delar inte alls hans högeråsikter, men jag anser att han har rätt att tycka vad han vill utan att bli utsatt för spott och spe av ”korrekttänkande” kolleger och kändisar.
Text & Bild Hans Dahlström