Andra veckan i oktober

Så är det då dags till en fundering efter senaste veckans mediedrev. Det finns garvade politiker som menar att det gatloppet som Håkan tvingades springa är det värsta de varit med om. Mia-Marie Hammarlin lektor i journalistik vid Lunds universitet och Ester Pollack docent i journalistik vid Stockholms universitet är väldigt kritiska. Hammarlin frågar sig vad som händer med journalistiken i ett sådant här mediedrev. Pollack menar att det är häpnadsväckande hur medier använder anonyma källor i flera led. Både kommersiella och statliga medier tog uppgifter rent av utan att kolla dem. Man gjorde stora rubriker av rent skvaller. Det finns anledning att ställa ett antal frågor. Skall åsikter om partiet och politiken styras av en media i huvudsak styrd från Stockholm vars enda uppgift verkar vara att jaga s-politiker? Styrs debatten av journalister i karriären som vill imponera genom att skriva utifrån ägares och chefers ideologiska uppfattning? Hur nära är vi då Berlusconis Italien? Skadar medlöperiet i den statliga radion och TV dess oberoende ställning?

Medlemsmöte på torsdagen
Vid ett välbesökt medlemsmöte på torsdagen diskuterades mediedrevet mot Håkan. Man kan väl konstatera att medlemmarna hade betydligt bättre koll på sakfrågan än Silberstein, Mellin och övriga skvallerjournalister. Något som sedan bekräftades efter partiets VU-möte på fredagen, där spådomarna om Håkans omedelbara avgång kom på skam. Problemet är att sakfrågan nu har reducerats till Juholtaffären, där fortfarande mediedrevets skvaller är normgivande. Samtidigt var man imponerad över den styrka Håkan visade när han enkelt klarade av Reinfeldt och kompani i TV-debatten mitt under den värsta medieturbulensen. Medlemsmötet beslutade att ge Håkan allt stöd. Ett mail skickades på torsdagskvällen, vilket följdes av ett tack från Håkan samma kväll.
Slut med blockpolitiken i Nybro.
Det stod klart direkt efter valet att den så kallade borgerliga Alliansen i Nybro krackelerade. Efter hand blev också den interna kritiken inom socialdemokraterna mot samarbetet med vänsterpartiet allt tydligare. Man tyckte inte att de alltid höll överenskommelser, ofta gick sin egen väg och inte ville ta de svåra beslut som är nödvändiga i kristider. Därför inledde man vissa sonderingar med moderaterna och centern. Moderaterna på lokalplanet var villiga att ingå någon form av samarbete, men tydligen kom det andra direktiv uppifrån. Diskussionen med centern fortsatte dock och där kom man till konkreta förslag. Tyvärr är det partiet uppdelat i två falanger och vid en omröstning förlorade förslaget med en röst. Enligt rykte hade den segrande falangen haft en mobilisering av medlemssympatisörer och lyckades på så sätt vinna omröstningen. Men å andra sidan så har vi den senaste veckan sett hur mycket skvaller kan vara värt…. Nu blir det att styra Nybro i en minoritetsställning med hoppande majoriteter. Men det har vi ju klarat förr. Men det var synd att inte detta initiativ lyckades för vi är en liten kommun, som står med stora problem de närmaste åren. Nybrobrona hade mått bra av en stor kraftsamling över de forna blockgränserna. Trösten är att vi är ett enat parti där vi är överens om tagen, vilket ger den stabilitet och styrka som gör att väljarna kan lita på oss.

Höstkonferens i Borgholm

Mitt i denna turbulens höll distriktet en konferens på Strand hotell i Borgholm. Ett hundratal medlemmar från hela länet och jag lovar, jag hörde inte ett enda ont ord om Håkan Juholt. Förtroendet för Reinfeldt och Borgs pengapolitik sågades där emot rejält av ekonomen Sandro Scocco (jo det är den Scoccos brorsa!). Sandro är en mycket aktad och välkänd ekonom och hans föredrag på fredagseftermiddagen var ingen munter avlyssning. Det ekonomiska läget i Sverige är mycket värre än vad Borg låter påskina och vi är inte bäst i Europaklassen. Sverige står inför stora problem och kommer att få dra åt svångremmen ordentligt de närmaste åren. Borgs tillväxtprognoser har inte mycket bäring. Bland alla felbeslut drog även Sandro upp restaurangmomsen. Kalmar län skulle utan denna få 90 miljoner extra, vilket till exempel innebär 300 heltidsanställda inom vård och omsorg.
Kommer regionfrågan dela länet?
Efter att mötet på lördagsmorgonen avlyssnat en intervju med Håkan, redogjorde landstingsrådet Anders Henriksson för hur förhandlingarna om en storregion fortskrider. Det är meningen att kommunerna skall säga sitt, men det är nog kört. Det känns som när Henry Ford en gång i tiden sålde bilar med slogan, ”Välj vilken färg ni vill bara den är svart”. Kalmar län kommer att hamna i Skåne tillsammans med Bleking och Kronoberg. Följden blir, vilket Västerviks oppositionsråd Tomas Kronståhl mycket klart deklarerade, att den norra länsdelen bryter sig ur och i stället söker sig till Östergötland. Efter denna heta diskussion följde ett antal seminarier där Anna Hedh berättade om EU-arbetet och bland annat kunde konstatera att Sverige har högst barnfattigdom i Norden med 13 procent. Lena Hallengren redogjorde för socialdemokraternas budgetmotion och Örebros politiska sekreterare, Sophia Bescher , talade om hur man vann omvalet i Örebro.
Hans Dahlström text och bild