Andra veckan i mars och regeringen spretar

Nu sker det vi alla väntat på, småpartierna i regeringen börjar få kalla fötter när opinionssiffrorna fortsätter att ligga nära fyra procentspärren. I takt med att Reinfeldt tappar greppet och mest ser trött ut, börjar småpartierna sticka upp mer och mer. Egentligen var den utvecklingen väntad och som sosse bor de jag väl glädjas åt sprickorna i den så kallade alliansen. Men samtidigt är det oroväckande med en minoritetsregering som blir mindre och mindre funktionsduglig och en statsminister som vägrar att diskutera med oppositionen. Att ta hjälp av Anders Borg när Reinfeldt gör nedslag i verkligheten är ingen lösning på ungdomsarbetslöshet, utanförskap, växande barnfattigdom och allt annat som behöver åtgärdas.
Tolgfors en försvarsminister som är bäst före märkt.
Vapenaffärerna med Saudiarabien, en av världens värsta diktaturer och kvinnoförtryckare har blivit en ren lögnaffär för försvarsminister Sten Tolgfors. Han svänger sig och skyller alla fel på tjänstemännen. Är det något en politiker skall akta sig för så är det att skylla på anställda. Det yttersta ansvaret ligger alltid hos politiken, det är de som bestämmer och de anställda som utför. Ett exempel på kvinnoförtrycket i Saudiarabien. Kvinnor får inte köra bil. De får inte ens åka i en bil om de inte har en manlig nära släkting som sällskap.
Vad är det för media vi har?
Dagens Nyheter är vår största respektabla tidning. Den är borglig och ges ut i Stockholm. I den försöker alla tongivande politiker göra sina utspel. Problemet är att de flesta som läser DN också bor i Stockholm. Har vi tur så refereras viktiga uttalanden i den rikstäckande televisionen så att också vi landsortsbor blir delaktiga. De storstadstidningar vi läser är Expressen och Aftonbladet. Frånsett ledarsidan så har AB blivit en ren skandalblaska med borgliga förtecken. I dagarna meddelade paret Reinfeldt att de går skilda vägar. En händelse som oftast är tråkig för alla inblandade parter, inte minst barnen. Det handlar om en statsminister och får självklart ett allmänintresse. På Expressens förstasida står det att omgivningen har vetat om detta sedan i julas. På Aftonbladet står det att det kom som en chock för vännerna. Vem kan man lita på? Men det värsta är att AB ägnar flera sidor åt skilsmässan, men har på två dagar inte ett ord om den viktiga vapenaffären med Saudiarabien. Reinfeldt får man beklaga, men vapenaffären kan påverka hela det svenska samhället.
Barometerns vinkling.
Överlag tycker jag att våra lokaltidningarna sköter sin rapportering på ett bra sätt. Men ibland blir det lite felvinklat. Emmabodasidan i Barometern hade en artikel om LOV, lagen om valfrihet. Nio personer uttalade sig varav åtta var emot eller tveksamma. En var positiv och den personen fanns i mitten på reportaget på en större bild än de övriga. Rubriken till artikeln ” Rimligt att äldre kan välja själva” var helt missvisande utifrån majoritetens uttalande. Det borde stått ”Emmaborna tveksamma till LOV”.
Det var värre på sossarnas tid
Så fort den sittande högerregeringen inte kan försvara sitt handlande så hänvisar de till vad sossarna gjorde förr. Värst är vice statsminister Jan Björklund. Senast är det vapenaffären där han skyller på ett avtal som ingicks innan 2005 då socialdemokraterna regerade. Visst kan man vara kritisk mot det beslutet och det har ju bland annat Stefan Löfvén varit, men den nuvarande regeringen kunde faktiskt avbryta affären vid omförhandlingarna 2010. Det håller inte att skylla på förra regeringen när man själv haft makten i sju år. Dessutom förändras förutsättningarna hela tiden så det som var relevant för sju år sedan kanske inte är det i dag.
Till sist lite Nybropositivt
Rekordsiffror för den nyrenoverade simhallen, 105.000 besökare. En satsning som lönade sig. SFI presenterar den svenska kulturen för våra nyinflyttade. Bland annat med besök i ishallen. Flera av eleverna hade inte ens sett is tidigare. Marie Wedell öppnar kondiset Linnea igen. Nu som delikatessbutik med lokala producenter. Men man kan fortfarande ta en fika.

Hans Dahlström krönikör