Andra veckan i Maj

SPI har varit varmt omhuldad av Nybro Tidning. Men så valde man sida när den så kallade alliansen sprack och partiet anslöt sig till majoriteten. Centerstyrda Nybro Tidning gillade inte det valet och nu ifrågasätter man SPI:s berättigande som parti på ledarplats. Det svänger fort.

Vem vann? En nätundersökning efter partiledardebatten visade att Expressen läsare hade Reinfeldt som ”segrare” i debatten med c:a 5 %, medan Aftonbladtes läsare hade Löfven som ”vinnare”. Och så AB:s Mellin som givetvis tyckte att Reinfeldt var bäst. Det intressanta är egentligen inte vem som ”vann”, utan att pendeln håller på att svänga. Reinfeldt har blivit trött och håller på att förlora greppet.

Apoteken. Kul att läsa ledaren i Nybro Tidning. Rubriken ”Apoteken-lyckad avreglering”, var kanske inte så helt lyckad. Sanningen är att bland annat ett av de stora apoteksbolagen planerar att lägga ner 33 apotek på glesbygden. Där emot så är det en överetablering i storstadsområdena. Är det Stureplanscentern som skrivit ledaren?

Hamster. En del människor är hamstrar, de sparar på allt och jag tillhör dem. I ett försök att rensa hittade jag följande citat: ”Det finns ett helvete – att vara ensam, och ett himmelrike – att kunna vara det”.

Panik hos borgarna. I paniken efter socialdemokraternas uppgång i opinionssiffrorna på 10% så söker nu borgarna efter nya argument. Det senaste påståendet är att S saknar regeringsalternativ. Vad finns det för borgligt regeringsalternativ då KD hänger på gärdsgårn och även C ligger pyrt till? En röst på KD och C och moderaterna förlorar regeringsmakten. Man har också glömt bort att vi har en minoritetsregering i dag och att den situationen har varit mycket vanligt de senaste 50 åren. Men Sverige har ju som bekant fungerat ändå. Är det inte väljarna som skall säga sitt innan man bildar koalitioner till höger och vänster? Det fanns en tid då blockpolitik närmast var ett skällsord. Men det var innan borgarna kom med sin så kallade allians.

Våren har kommit. Pollenallergikerna nyser och vi andra njuter av alla härliga dofter från buskar och träd. Livet är orättvist.

Favorit. Lokaltidningarnas nya favorit, Ljupco Kocovski. Han vill sparka kommunalråd och kommunchefer. Självklart gillas hans sagoberättande av en del invånare, det gör alltid den typen av attacker. Det kan finnas skäl att påpeka att kommunen är en av Nybros största arbetsplatser. Skall vi ha en bra omsorg för barn och gamla, välskötta parker och vägar, fungerande bibliotek och så vidare, så måste det finnas en administration. Precis som på vilket företag som helst. Har Kocovski jämfört Nybro kommuns kostnader för administration i förhållande till jämförbara lika stora företag? Sedan kan man ju fundera över varför Kocovski har så mycket idéer om Orrefors Kosta Boda, Glasporten och andra projekt utan att han förmår att sätta dem i verket? Hade han suttit som ansvarig tjänsteman på Balder hade säkert någon annan tyckare sågat honom jäms med fotknölarna för att det inget händer med alla förslag.

Oroande. Kährs byter ständigt chefer, vilket tyder på att ägarna inte är nöjda med verksamheten. Riskkapitalbolagen vill alltid se snabba resultat, tålamodet är litet. Samtidigt kommer illavarslande signaler om att striden om designutbildningen står mellan Kalmar och Växjö. Trots att den billigaste och mest etablerade verksamheten finns i Pukeberg, Upp till kamp!

Utan karisma? Borgliga ledarskribenter recenserar partiledardebatten i TV och säger att Löfven saknar karisma. Inte dåligt att utan karisma medverka till att partiet ökar med 10 % i opinionsundersökningarna.

Kraftvärmeverk. Efter många turer och mycket utredningar verkar det som om ett kraftvärmeverk placerat i Nybro blir det billigaste och mest lönsamma alternativet. Kan man hoppas?

Hans Dahlström Kåsör