Andra veckan i juni och Anders Lundell ny ordförande i Nybro Brunn

Så var det dags för nya rockader i kommunens bolag. Kaj Göransson föreslås till ny ordförande i kommunbolaget efter Markus och Anders Lundell föreslås som ny ordförande i Nybro Brunn.

Anders Lundell en påläggskalv som hunnit bli 40 år, gift med Linda, har en dotter Gabriella 11 år och sonen Amadeus 9 år. Han bor i Hanemåla, är född i Nybro och tänker försöka bli Nybro trogen. Anders trivs i sin hemstad som han tycker har allt man kan begära. Nybro är en kul stad utan större problem, jättebra för barnen, helt enkelt perfekt.

Flera politiska uppdrag
Han är nyutbildad ombudsman i Handels, men är inte främmande för att ge politiken en chans på heltid. I dag är han ledamot i fullmäktige, kommunstyrelsen, kommunstyrelsens arbetsutskott (KSAU), regionstyrelsens styrelse och ersättare i Barn-och Utbildningsnämnden. Detta efter att ha varit aktiv lokalpolitiker under ganska kort tid. Det var våren 2010 som han var på ett S-möte med mycket folk och där Inger Rydbrink talade. Då kände han att det var där han hörde hemma. Egentligen ett naturligt val, socialdemokrat hade han varit hela livet, med ett mindre snedsteg. Så det har gått undan i svängarna.

Domare i superligan
Undan i svängarna har det också gått inom idrotten. Han är fortfarande tränare för ett ungdomslag i Nybro Innebandyklubb. Därtill domare i superligan i innebandy och rankad på den internationella tio i topplistan. Även om politiken tar allt mer plats så vill Anders försöka hinna med sitt engagemang i innebandyklubben. Dessutom är fotbollen en favoritsysselsättning, men nu för tiden som åskådare.

Tror på Löfvén/Wallström
Även om Anders, som de flesta sossar i våra trakter, inte gillade svekkarusellen kring Håkan Juholt, så har han stort förtroende för att Stefan Löfvén kommer att leda partiet till seger i nästa val. Dessutom gläder han sig åt att Margot Wallström åter är beredd att ställa sig under de nationella röda fanorna. Wallström/Löfvén kommer att bli ett svårslaget par. Socialdemokraterna kommer åter att bli ett 40% parti. Sedan blir det dags för Margot att axla utrikesministerposten. Allt enligt Anders.

Samarbete över partigränserna
Det var nog nödvändigt att ta ett krafttag för att få ordning på ekonomin och att då bryta blockgränserna. Överenskommelsen med i första hand moderaterna och MP och sedan tillkom SPI där man skall satsa i första hand på vård skola och omsorg, var en god tanke. I Kalmar och på några andra ställen gör man något liknande. Vi har ju redan sett resultatet med avskrivning av underskotten för omsorgen och BUN, tillskottet av nya medel. Två miljoner till BUN och fem miljoner till omsorgen. Dessutom en budget som kan ge överskott, med ytterligare möjligheter. Trots allt är vi olika partier och i en förlängning är det den socialdemokratiska ideologin som gäller.

Vision 2030
Men Anders ser fram mot vision 2030 där vi kan utöka Nybro med ytterligare 5.000 invånare. Fler bostäder och en lockande miljö för både gammal och ung. Satsningar så att företagen vill etablera sig i kommunen. Enkla och snabba beslut och inga långbänkar. Samtidig förankring i partiet så att alla känner sig delaktiga. Blicka ut över landet och se hur andra kommuner löser sina problem och inte vara rädd att ta efter. När Anders dömde innebandy fanns det ett givet utgångsläge, Sunt förnuft och det gäller för honom även i politiken. En man i sina bästa år som vi säkert får höra mer av.

Text & bild
Hans Dahlström