Andra veckan i juli

På hemmaplan intet nytt. Lite spekulationer om vem som skall bli Ingers efterträdare. Om det kan jag bara säga att vi i beredningsgruppen är överens. Vi har haft personliga samtal med samtliga ordinarie i valberedningen och övriga inblandade, inklusive de fåtal som varit föreslagna som nya kommunalråd. Nu har de fått till slutet av månaden att fundera, sedan lägger vi fram vår undersökning till valberedningen den 6 augusti. Därefter kallar AK till medlemsmöte den 15 augusti och då skall, förhoppningsvis, alla bitar vara på plats. Om inte så får vi problem och riskerar att stå utan ordförande i KS.

Gullabo Elvis på Gula Grillen

Över 100 personer kom till Kungshall för att lyssna på Gullabo Elvis. Denna gång kom han utan sin livspartner, som gick bort i våras. Detta var hans första framträdande efter denna tragiska händelse. Nu fick han bra respons och det blev ett fint framträdande. Hyresgästföreningen i Kungshall stod för fiolerna och man bjöd också på korv och bröd.

Almedalsveckan

Håkan Juholt  som agitator på torget i Nybro
Annars har veckan präglats av Almedalen. Tänk att ett Palmetal på ett lastbilsflak vid Kruttornet intill Almedalen 1968 kan ha utvecklats till ett kändisvimmel. Politiker och storstadsmedia träffas en sommarvecka på Gotland för att utbyta djupa tankar i rosevinets dimmor. Media är där och bekräftar jippots betydelse. Dock inte mer viktigt än att Rapport slår igen studion på fredagen och missar kommentarer nästa morgon kring det största partiets egna dag. Reinfeldt talade om framtidskommitté och mediamaffian gav honom högsta betyg. Han är välkommen till Nybro om han vill ha tips. Politikerna här har redan tagit fram en vision fram till 2030. Men på Gotland var storstadsmedia mäkta imponerad och bugade sig i vördnad inför den stora ledaren. Nu befinner man sig i Visby och man skulle kunna tänka sig att den statliga televisionen tar chansen att låta journalister som kommer från media ute i landet kommenterade händelserna. Men icke, samma storstadsjournalister som vanligt. Bergström före detta moderatpolitiker och TV-journalist numera återbördad till högerorganet Expresssen. Medias nya gullegris Mats Knutsson som tydligen vunnit något internpris. Silberstein som glatt hade synpunkter om Juholt som ny partiledare, utan att veta vem han var. Mellin, kommentarer överflödiga. Vimmel på gator och krogar, men var finns vardagens människor. De på vars dörrar smilande partifunktionärer ringer i valtider? De som är beroende av att arbeta för att få mat på bordet. De som blivit lurade på ersättningar från pensioner, sjukkassan, arbetslöshetskassan och andra allmänna försäkringsinstitutioner. De som Reinfeldt och Borg föraktfullt kallar bidragsberoende? De som fått smulorna från höginkomsttagarnas stora skattesubventioner. Juholts uttalade mål är bryta den spiral högerregeringen skapat med ökande klyftor i samhället, där barn till fattiga föräldrar fått ta de största smällarna. Den målsättningen ser inte mediamaffian som en förändrad politik, utan betecknar den som gammal skåpmat. Men de har kanske aldrig mött de över 200.000 barn som enligt Rädda Barnen far illa?
Dagens fundering. Skall det största opinionspartiet driva en egen politik eller har de fått väljarnas uppdrag att undvika det för att rädda en minoritetsregering? När blev det viktigare att granska och kritisera oppositionsledaren än att granska regeringschefen? Vilket parti utanför alliansen, förutom S,V och MP måste Reinfeldt få stöd från för att få igenom sin politik i riksdagen? Och varför är den stockholmska media maffian så upptagen med att slicka honom där bak att man glömmer att ställa honom som statsminister till svars när det går fel? I stället är det underhuggarna som får ta skiten. Palme höll ett brinnande agitationstal på ett lastbilsflak 1968. Juholt steg upp på ett cykelställ i Nybro och gjorde samma sak drygt 40 år senare. Det är en konst som inte gillas av storstadsmedia. I Almedalen fick Håkan flest applåder av alla partiledarna och han talade dessutom om ideologi. Om det senare kan bara sägas att mediamaffian har hört men ej förstått. Men på gräsrotsnivå välkomnar vi den diskussionen, den har vi väntat på.
Hans Dahlström text och foto.