Andra veckan i februari och Reinfeldt vill jobba till 75!

Frågan är om Reinfeldt någon gång så tydligt visat att hans moderater och vi andra lever i skilda världar när han föreslår att vi skall jobba tills vi blir 75 år. Efter det fatala uttalandet insåg moderaternas propagandaminster Schlingmann att Reinfeldt gjort en groda och gick ut med stora dementimaskinen. Exempelvis skrev Mellin i AB en hyllningsartikel om den stora ledaren och förklarade grundligt att det inte var så han menade. Frågan är vilken form av samarbete Schlingmann och Mellin har?

Att tillhöra ett parti med stor mångfald
Jag tillhör ett parti som försöker ha en så stor mångfald och spridning som möjligt för att kunna fatta bra beslut utefter hur hela samhället ser ut. Självklart en blandning av kvinnor och män, men också ungdomar, föräldrar, ensamstående och pensionärer. En mix med representanter från tätort och glesbygder, från verkstadsgolv och kontorsstol. Ett förhållningssätt som hela tiden sätter valberedningen på svåra prov och handlar om ett utvecklingsarbete som aldrig blir färdigt. I den samlingen representerar jag den äldre generationen och kan hålla på med politiska uppdrag så länge fysiken och psyket hänger med. Däremot skulle det vara svårt för att inte säga omöjligt att till exempel arbeta på gamla Volvofabriken med underredesbehandling som jag en gång gjorde. Där kan man fundera över om ”utslagningsåldern” låg strax över 50 år. Så första frågan i Reinfeldts resonemang blir i vilka yrken och när skall människor omskola sig Och vem skall betala om man vill växla jobb mitt i livet när de fortfarande finns barn, avbetalning på villa och andra förpliktelser? Sanningen är nog att antalet yrken där människor kan fortsätta att arbeta till 75 inte blir så särskilt många att de påverkar statens ekonomiska situationen i någon större utsträckning. Alla kan inte ha mysjobb och sitta på en stol och rulla tummarna de sista 25 åren fram till pensionen. Framför allt lär det inte finnas arbetsgivare som har råd att betala.

Minskar eller ökar antalet arbetstillfällen i framtiden
Nästa fråga är hur mycket antalet arbetstillfällen minskar eller ökar? Vi blir allt effektivare i att producera varor och tjänster och ambitionen är att använda så lite mänsklig arbetskraft som möjligt. Vi ser det redan nu, det blir allt svårare för yngre att komma in på arbetsmarknaden och vi talar om en förlorad generation. Frågan är om problemet är att fler skall arbeta längre eller hur vi skapar arbete åt alla? Låt oss sedan dra en genant tystnad över regeringen och dess arbetsmarknadsminister Hillevi Engström (M) som försöker förklara en minskad sysselsättningsgrad med att fler fått arbete. Nästa fråga är hur vi fördelar de resurser vi har. Är det rimligt att banker och storföretag skapar enorma vinster samtidigt som arbetslösheten ökar? Kan man hitta ett annat fördelningssystem med de resurser som finns? Eller skall vi fortsätta som hittills och utgå från att den gemensamma kakan bara växer? Lär vi något av Grekland och andra länders valutakriser eller beror dessa länders problem enbart på egna tillkortakommande?

Blir vi bara äldre och äldre?
Det medicinska antagandet gör gällande att vi skall bli äldre, men här är inte forskarna överens. Det kan vara så att vi nu närmar oss den högsta medelåldern men att den sedan kommer att går ner igen. Något som kan bero på resistenta bakterier, miljöpåverkan och annat. Samtidigt finns det ingen automatik i att antalet arbetsföra 70-åringar blir fler bara för att antalet hundraåringar ökar.

Annons om företag till salu
Kan man sälja ett kommunalt företag genom att tala om att det ingen har lyckats få det lönsamt? Svaret kan säkert Nybromoderaterna ge!

Stefan Löfven
Vi väntar fortfarande med spänning på när mediadrevet från Stockholm skall attackera Stefan Löfven. Men vi är beredda!
Hans Dahlström