Bilder och ord från 1:a maj

Läs med webReader

Vi i Nybro arbetarkommun vill tacka alla er som var med och firade 1:a maj med oss. Vi marscherade från Kristallen ackompanjerade av Nybro musikkår och drillflickorna, alltid lika festligt. Vid ankomst till Badhusparken var vi ca 70 personer i tåget som marscherade under våra röda fanor och för att vi ska fortsätta utveckla  Svenska modellen och satsa på vår välfärd. I Badhusparken underhöll Thea och Rasmus och Tomas Eneroth höll ett bra och stimulerande tal.

Vi tackar genom att publisera bilder från vårt firande i Nybro och valda delar av det tal som vår partiledare och statsminister höll i Malmö. Det är ord som sitter i hjärtat på oss socialdemokrater. Det handlar om den tron vi har på framtiden och vårt svenska samhälle, det är detta som gör att vi är just socialdemokrater och det är detta som skiljer oss från andra partier.

”Det är just framtidstron jag vill tala om idag. Den är så oerhört viktig. Var och en av oss måste kunna känna i hjärtat, att morgondagen bär på något ännu bättre för mig och min familj. Annars växer så lätt en likgiltighet. Som blir till uppgivenhet. Som blir till en vrede; en jakt på syndabockar; en känsla av allas krig mot alla.

……

För mig är detta vad den svenska modellen alltid gått ut på. Vi ska använda styrkan som finns i gemenskapen, till att göra var och en av oss lite tryggare, lite modigare, som i sin tur gör att vi får en ännu starkare gemenskap.

…..

Vänner, det är såhär jag vill leda Sverige.

När debatten dras mot sina extremer, ska vi socialdemokrater orka stå för både – och. Både hårda mot brotten – och mot brottens orsaker. Både plikt att arbeta – och rätt till en stark välfärd. Både skarp demokratisk debatt – och beredskap att samarbeta för Sveriges bästa.

I tider av polarisering, av rasism, antisemitism och fanatism, ska Socialdemokraterna vara en samlande kraft, i centrum av svensk politik.

Låt andra ägna sig åt låtsasutspel och spelteorier, i den svenska blockpolitikens sista dödsryckningar. Vi ska bygga Sverige!

Och i det här samhällsbygget, vill jag ha med dig.

Vi vet bara två saker om framtiden: Att den kommer bli annorlunda. Och att inget är förutbestämt. Framtiden är vår att forma. Du har makten att förändra den. Och du är inte ensam! Vi gör det tillsammans!

När samhället hotas av politiska extremister och religiösa fundamentalister, har varje demokrat en plikt att kliva fram.

Så kliv fram! Med dina idéer. Din kraft. Din vilja! Bli en av dem, som i framtiden kan säga: Jag var med – och skapade trygghet i en ny tid! ”