1 maj-högerns högtidsdag

Det finns all anledning för högerregeringen att jubla på arbetarnas egen dag den 1 maj. I Reinfeldts Sverige ökar arbetslösheten, främst bland de unga som är mest utsatta inom hela EU. Kommuner och landsting går på knäna när högerregeringen inte vill prioritera vård- skola och omsorg, utan i stället väljer att sänka skatterna för de mest välbeställda. A-kassan är försämrad, liksom sjukkassan och fler än någonsin tvingas att leva på socialbidrag. Den upphaussade jobblinjen försvann som en morgondimma med lågkonjunkturen.
Det var länge sedan det fanns så stor anledning för svensk arbetarerörelse att med ilska och emfas sjunga, ”Upp till kamp emot kvalen. Sista striden det är, ty Internationalen åt alla lycka bär”.
Och vad gör de fackliga ledarna? De demonstrerar mot sina egna. Inte mot Reinfeldt, Borg, Olofsson, Björklund, Hägglund och de andra utsugarna som har förvärrat krisen. Nej på 1 maj 2009 när de borde vara en demonstration som blåste bort borgarna från regeringstaburetterna, riktar man sin ilska mot LO-bossen och socialdemokraternas partiledare. Hur urbota korkade får man vara.
Hans Dahlström